Welkom La Folia Tekeningen Dracula

Tekeningen

Folias


Geïnspireerd door het muzikale thema van La Folia
heb ik in de periode 2001-2002 zestien tekeningen gemaakt,
die zijn gebaseerd op een aantal composities en een balletchoreographie.
Achter elke tekening schuilt een verhaal.
Klik op een plaatje en laat u meevoeren in een wonderbaarlijke muzikale wereld
ga naar Lullyga naar Corelliga naar Anonimoga naar Feuilletga naar Albicastroga naar Vivaldiga naar Rachmaninoffga naar Dumbraveanuga naar Glyphenga naar Scarlattiga naar Geminianiga naar Bachga naar Kreislerga naar Ponce
ga naar Marais ga naar Gabler

Henrico Albicastro (1661- ?)

Sonate voor viool en b.c op. 9 no. 12 “La Follia”, 1704

Albicastro, La Follia, 1704, klik om te vergroten © Wanita Resida 2002, used with permission 15kB Uit het muziekstuk klinkt een sterke benauwdheid.
In het gemoed van de toondichter strijdt de creatieve kant van componist met de destructieve aard van de krijgsman.
De muze, in de gedaante van “La Follia” wordt bedreigd door de gruwelen van de Spaanse successie oorlog in de jaren 1701-1713.
Henrico Albicastro vocht mee als als officier in deze oorlog.
Albicastro's Folia klinkt alsof ze voor de poorten van de hel is weggesleept.
Wilt u weten hoeveel uitvoeringen er zijn van de follia van Albicastro? Kijk dan op Which versions of la Folia have been written down, transcribed or recorded?

Anoniem, 17e eeuw

Las Folias, eind 17e eeuw.

Anoniem, Las Folias, ca. 1700, klik om te vergroten © Wanita Resida 2002, used with permission 15kB "Las Folias" is een van de diverse folias die zijn optekend de handschriften van A. Martin Y Coll (ca. 1660- ca. 1740)
Deze folia staat genoteerd in de Flores de Musica, 1706-1709
Uitgangspunt voor deze tekening is een vreugdevol stemmende orgeluitvoering.
Wilt u weten hoeveel uitvoeringen er zijn van deze Las Folias? Kijk dan op Which versions of la Folia have been written down, transcribed or recorded?


Carl Philipp Emanuel Bach(1714-1788)

Variationen auf die “Folie d’Espagne” voor klavecimbel, 1776 (1778)

C.P.E.Bach, Folie d'Espagne, 1778, klik om te vergroten © Wanita Resida 2002, used with permission 15kB Rood wit (zilver) en zwart zijn de kleuren van het wapen van Hamburg, waar Carl Philip Emmanuel Bach woonde en werkte.
In de tekening is de zwaan verwerkt.
Zwanen symboliseren liefde, eeuwige trouw, eenzaamheid, muziek en poëzie.
De gepaarde zwanen staan voor het moment dat inspiratie en creativiteit elkaar ontmoeten in de scheppingsdaad.
De zwaan die zichzelf met de pijl doorboort is de kunstenaar die de eigen emotie als inspiratiebron aanboort.
De Lutherse kerk, waar Bach toe behoorde voerde overigens de zwaan ook als religieus symbool.

Wilt u weten hoeveel uitvoeringen er zijn van de follia van C.P.E.Bach?
Kijk dan op Which versions of la Folia have been written down, transcribed or recorded?


Arcangelo Corelli (1653-1713)

"Sonate voor viool en b.c
op. 5 no. 12 “La Follia “, 1700

Corelli Follia 1700, klik om te vergroten © Wanita Resida 2002, used with permission 15kB In de kleur van de noten wordt de helderheid, elegantie en het statige van de muziek uitgedrukt.
“La Follia”maakt onverhoeds een slachtoffer en ontsteekt de vlam van de inspiratie in het gemoed, maar vangt als prijs de ziel van de uitverkorene.
De rozen symboliseren de schoonheid en volmaaktheid van het Folia-thema, maar ook de vluchtigheid van de muziek.
De vallende blaadjes zijn de reeds gespeelde tonen, de bloeiende bloemen de tonen die je hoort en de knoppen wat nog gaat komen.
De rode kleur geeft de passie van de muziek weer, waarin de harstocht vanhet leven in al zijn facetten uit spreekt.
De rozen hebben hier dorens, want de muziek van Corelli prikkelt en houdt je gevangen.

Wilt u weten hoeveel uitvoeringen er zijn van de Follia van Corelli? Kijk dan op Which versions of la Folia have been written down, transcribed or recorded?

Corneliu Dumbraveanu, (…-… )

Orkest arrangement van S. Rachmaninoff
Op. 42 “Variaties op een thema van Corelli”
voor piano solo uit 1931 (1993)



Dumbraveanu, orkestarr. Corelli-variaties, 1993, klik om te vergroten © Wanita Resida 2002, used with permission 15kB
In deze tekening is meer kleur gebruikt dan in de tekening van het oorspronkelijke pianowerk van Rachmaninoff om de diepte en warmte van het orkestarrangement tot uitdrukking te brengen.
Afgebeeld zijn het serene en open thema en een deel van de sterk ritmische Variatie XI dat in tegenstelling tot het thema , nogal industrieel, machinaal en stampend overkomt.
Door het weglaten van sleutels en notenbalken wordt de visualisatie van deze muziek een stuk abstracter.


Wilt u meer weten over deze compositie? Kijk dan op Which versions of la Folia have been written down, transcribed or recorded?


R-A Feuillet (1675-1710)

“Folies d’Espagne” uit
“l’Art de l’ecrire de la danse”, 1700


Choreagraphie Folies d'Espagne van Feuillet, 1700 titel, klik om te vergroten © Wanita Resida 2002, used with permission 15kB Onder de vele choreographieén die Feuillet schreef was ook de Choreographie van de “Folies d’Espagne” voor een mannelijke danser.
De danspassen zijn geheel afgestemd op de 16 maten van de folia.
De folia is hier een statige stijve hofdans vastgelegd in een uitgewerkte choreographie met aanwijzingen voor alle danspassen, sprongen en bewegingen van handen en armen.
De kleuren en decoraties moeten de verfijnde gekunstelde sfeer oproepen van de voor de Europese elite toonaangevende hofcultuur van de zonnekoning.
Niets doet meer denken aan de wilde Iberische herdersdans van twee eeuwen daarvoor.

Wilt u weten of het ballet van Feuillet ooit is uitgevoerd? Kijk dan op La Folia in poetry & performance


Paul Gabler (…- )

Fandango-prey, 1998

Gabler, Fandango-prey 1998, klik om te vergroten © Wanita Resida 2002, used with permission 15kB Een moderne Folia uit de late twintigste eeuw, dat als midibestand beluisterd kan worden via internet.
Het stuk begint met de Fandango, maar dan neemt de Folia het over.
De Fandango legt het af tegen de Folia.
De strijd tussen de twee dansmelodieën is hier afgebeeld op het moment dat El Fandango het onderspit delft tegen La Folía.
De verliezer verliest zijn greep op de muziek en valt letterlijk uit de snaren.

U kunt de Fandango-prey beluisteren op de Homepage of La Folia ,a musical Cathedral, 1672-present

Francesco Geminiani (1687-1762)

Concerto Grosso voor orkest naar
Op. 5 no. 12 van A. Corelli “ La Follia”, 1726

 Geminiani Follia 1726, klik om te vergroten © Wanita Resida 2002, used with permission 15kB
In de uitvoering van Trevor Pinnock komen de eerste maten op je af als een grote golf in de branding die je optilt en meevoert, en waar tegen je geen weerstand kan bieden. Een onvergetelijke sensatie.



Wilt u weten hoeveel uitvoeringen van de follia van Geminiani er nog meer zijn dan die van Pinnock? Kijk dan op Which versions of la Folia have been written down, transcribed or recorded?

Fritz Kreisler (1875-1962)

Arrangement van Arcangelo’s Corelli
“La Follia” voor viool en piano, 1927

Kreisler, La Folia 1927, klik om te vergroten © Wanita Resida 2002, used with permission 15kB Deze folia is zoet, gevaarloos en niet erg prikkelend.
Daarom is er gekozen voor het lavendelkleurig papier voor deze romantische oppervlakkige salonmuziek.
Ze klinkt gezellig, niet te moeilijk, enigszins zwoel maar niet hevig opwindend.
De gestileerde rozen hebben geen dorens en de Jugendstilversiering knipoogt naar de decadente kunst van Beardsley uit het Fin du Siècle.

Wilt u weten hoeveel uitvoeringen er zijn van Kreisler's bewerking van Corelli's Follia. Kijk dan op Which versions of la Folia have been written down, transcribed or recorded?

Jean Baptiste Lully (1632-1687)

Air des Hautbois “Les Folies d’Espagne”, 1672

Lully, Les Folies d'Espagne, 1672, klik om te vergroten © Wanita Resida 2002, used with permission 15kB Deze Folies d'Espagne werd in 1672 voor 4 blaasinstrumenten gecomponeerd in opdracht van Lodewijk XIV als militaire mars.
De vlaggen en wapens zijn ontleend aan cartouches op kaarten en historieprenten van veldtochten en oorlogen.
De blauwe Franse met gouden lelies, maar ook het rood-wit-blauw van Holland en oranje van Willem III (1672 rampjaar), de Spaanse vlag (inval in 1672 in de Spaanse Nederlanden).
De vurige draak onderaan verbeeld het vuur van de strijd, onze vurige hartstochten die ten grondslag liggen aan conflicten en oorlogen, maar ook aan creativiteit en schoonheid (de muziek); uit het vuur van de passie rijzen de Folianoten op.
De dood op het slagveld is een van de apocalyptische ruiters.
Oorlog, pest en honger zijn de drie pijlen van rampspoed die de narrige Apollo, god van de schone kunsten (en dus ook de muziek) als plagen over de mensheid stuurt.
Wilt u weten hoeveel uitvoeringen er zijn van de follia van Lully? Kijk dan op Which versions of la Folia have been written down, transcribed or recorded?


Marin Marais (1656-1728)

“Couplets de Folies” uit:
“Pieces de Viole, 2e livre”, 1701
voor viola da gamba en b.c


Sex, drugs en folia anno 1700
De muziek heeft een hypnotiserend effect en roept een gevoel op van de decadente loomheid tijdens een opiumroes in combinatie met andere verboden geneugten.
Het is in deze jaren dat de opium als kalmeringsmiddel werd verwerkt in laudanumpillen en drankjes en al gauw als genotsmiddel werd geconsumeerd. Aan het begin van de 18e eeuw begon de VOC met haar grootschalige opiumhandel in Azië.
Marais, Couplets de Folies, 1701 titel, klik om te vergroten © Wanita Resida 2002, used with permission 15kB Wilt u weten hoeveel uitvoeringen er zijn van de Folies van Marais?
Kijk dan op Which versions of la Folia have been written down, transcribed or recorded?



Manuel Maria Ponce (1882-1948)

Variaties op “Folia d’España & Fuga” voor gitaar, 1930

Folias de Espana,Manuel Ponce 1930 klik om te vergroten © Wanita Resida 2002, used with permission 15kB In het stuk ligt een loom warm en dromerig ontspannen gevoel, weemoedige herinnering aan aangename tijden.
De tekening is sober en functioneel gehouden.
Hier moeten de kleuren het gevoel van de muzikale sfeer overbrengen.


Wilt u weten hoeveel uitvoeringen er zijn van de Folia van Ponce? Kijk dan op Which versions of la Folia have been written down, transcribed or recorded?

Sergei Rachmaninoff (1873-1943)

“Variaties op een thema van Corelli”
voor piano solo Op. 42, 1931

Rachmaninoff, Corelli-variaties, 1931, klik om te vergroten © Wanita Resida 2002, used with permission 15kB Het openingsthema in dit werk voor een solo piano klinkt zeer sober, kaal en ascetisch.
Ingetogen en dan weer uitzinnig woeste variaties wisselen elkaar voortdurend af.
De titel verwijst naar het opus V van Arcangelo Corelli uit 1700 voor viool en b.c.
De twaalfde sonate uit opus V de Follia ligt ten grondslag aan deze compositie van Rachmaninoff.

Wilt u weten hoeveel uitvoeringen er zijn van de Corelli variaties van Rachmaninoff? Kijk dan op Which versions of la Folia have been written down, transcribed or recorded?

Alessandro Scarlatti, (1660-1725)

Variaties op “La Follia di Spagna” voor klavecimbel, 1723

Scarlatti Follia di Spagna, 1723, klik om te vergroten © Wanita Resida 2002, used with permission 15kB In deze tekening wordt de tegenstelling tussen machismo en kwetsbaarheid uitgebeeld.
De stier is het symbool van het macho-oerbeest.
De anders zo mannelijke stierenvechter staat voor de kwetsbaarheid van de mens tegenover de oerkrachten van de natuur.
De vrouw op de stier combineert de twee Spaanse Gektes: La Folia en Tauromachia.
Nog hebben schikgodinnen de draad van het lot niet doorgesneden.
En de uitkomst van de strijd is nog onbeslist.
Zal de kwetsbaarheid het winnen van de gewelddadige oerkracht?

Wilt u weten hoeveel uitvoeringen er zijn van de follia van Scarlatti? Kijk dan op Which versions of la Folia have been written down, transcribed or recorded?

Antonio Vivaldi (1678-1741)

Trio sonate voor twee violen en b.c
op. 1 no. 12 “La Follia", 1705

Vivaldi La Follia, 1705, klik om te vergroten © Wanita Resida 2002, used with permission 15kB Deze folia is verbeeld in een kleurige mandala, die overigens geen enkele mystieke betekenis heeft, maar moet worden beschouwd als een poging om deze prachtige muziek uit te beelden.
In het midden is een klein vierkant met 8 vlakken (de oorspronkelijke 8 maten van de Folia). Daaromheen is een groter vierkant verdeeld in 16 vlakken (de 16 maten van de Folia) Dit plein wordt begrensd door enkele Venetiaanse gebouwen die in het leven van Vivaldi een rol speelden:
1. de kerk van het meisjesweeshuis, waaraan hij was verbonden op de 4 hoeken.
2. de San Marco, waar zijn vader violist was en waar hij tot priester werd gewijd
3. de San Giovanni di Bragora waar hij werd gedoopt.
De cirkel vormt het muziekstuk. Het thema en de 19 variaties zijn 20 segmenten. De duur van elke variatie komt tot uiting in het aantal graden die deze variatie op de cirkel heeft. De variaties volgen de richting van de klok en zijn in de betreffende kleuren van het deel. Elke kleur in een variatie staat voor een maat. Een gouden stip staat in de rand als scheidingsteken tussen de variaties. De vrouwenfiguren stellen het adagio, andante, allegro, vivace en larghetto voor. Hun kleuren komen terug in de variaties en hun attributen staan in de rand bij de betreffende variaties. De attributen van deze figuren zijn:

Adagio met een zandloper en rad van fortuin (of het wiel van het leven): de weemoed om de vergankelijkheid van het bestaan.
Andante, met een schedel en rozenknoppen: naast treurigheid is er ook enige vreugde.
Allegro met vlammen en bloemen (is de dominante stemming); de druiventros staat symbool voor vreugde en of extase (= wijn= extase).
Vivace, met een veer en granaatappels.
Larghetto, pijl en anjer
Onder in het midden wordt de Follia geflankeerd door de aspecten van haar manisch-depressieve gespletenheid: de Melancholie en de Euforie. Wilt u weten hoeveel uitvoeringen er zijn van de follia van Vivaldi? Kijk dan op Which versions of la Folia have been written down, transcribed or recorded?

Wanita Resida

Glyphen

De bladmuziek van variatie XI van S. Rachmaninoff’s "Variaties op een thema van Corelli" voor piano Op. 42 is gebruikt als visueel uitgangspunt voor deze tekening.
Uitgangspunt was het visuele aspect van het notenbeeld.
De hier getoonde afbeelding heeft echter geen enkele relatie meer met de oorspronkelijke muziek.
Het beeld is als het ware losgezongen van de muziek.

Kijk hier voor de
Glyphen, door Wanita Resida, klik om te vergroten © Wanita Resida 2002, used with permission 15kB


Welkom La Folia Tekeningen Dracula