Welkom La Folia Tekeningen Dracula

Spaanse dansen


Door mijn fascinatie voor de folias maakte ik ook kennis met ongelooflijk veel oude Spaanse dansmuziek, die teruggaat tot de middeleeuwen.
Een aantal van deze dansen heb ik ook uitgebeeld in tekeningen.
U zult hier geen flamenco's vinden maar wel een Jota en een Fandango, een middeleeuwse Estampida en misschien als een beetje vreemde eend in de bijt een Argentijnse Huaino

Estampida



De estampida werd in de 14e en 15e eeuw in Italie, Frankrijk, Engeland en ook Spanje gedanst.
De muziek wordt gekenmerkt door een herkenbaar thema dat met een flink aantal variaties werd opgetuigd.
Andere namen voor deze dans waren Estampie en Istanpitta.

Folias



Folias    stammen uit de late middeleeuwen en komen uit Portugal waar ze door boeren en herders werden gedanst.
Oorspronkelijk waren Folias carnavelske vruchtbaarheidsdansen in driekwartsmaat.
De in vrouwenkleding gehulde dansers raakten letterlijk buiten zinnen door de luide muziek en het snelle opzwepende ritme.
Na 1500 drong deze muziek door tot de muziekcultuur van de Europese vorstenhoven en verloor ze daar haar wilde en uitzinnige karakter.


Villano


De Villano was een typische behoorlijk atletische mannendans, waarbij de dansers onder andere hoge sprongen maakten.
Het muzikale thema van de Villano gaat terug tot de periode rond 1500 en gedurende twee eeuwen werd het door diverse
componisten gebruikt

Chaconne



De chaconne  was een snelle zeer erotische dans, die in de vroege 17e eeuw uit de Spaanse koloniën in de Nieuwe Wereld naar Spanje kwam en zich naar Europa verspreidde.
Preutse zedenmeesters waarschuwden tevergeefs voor het verderfelijke karakter van de Chaconne.
De bloemen in deze tekening symboliseren de exotische tropische herkomst.

Jacaras



De Jacara vond haar oorsprong in de straatcultuur van de Spaanse steden en werd in eerste instanties geassocieerd met ongure machotypes uit de subcultuur.
In deze straatdans wordt het hooghartige flaneergedrag van de mannen uitgebeeld.

Cumbees



De Cumbee werd in de Spaanse Koloniën gedanst door de zwarte slaven.
In deze muziek zijn de Afrikaanse invloeden duidelijk herkenbaar. Volgens de beschrijvingen kenmerkte de dans zich door sensuele heupbewegingen, liefkozingen, omhelzingen en dansten de partners met het onderlijf dicht tegen elkaar aangedrukt.
Volgens sommige opvattingen is de Cumbia in het hedendaagse Colombia een rechtstreekse afstammeling van de Cumbee.

La Jota


De Jota afkomstig uit Aragon heeft een vrolijke ritmische melodie met een hoog tempo, meestal in 3/16e maat.
Deze dans heeft zich in de loop van de tijd over heel Spanje verspreid.

Fandango


De oudst bekende Fandango dateert uit de vroege 18e eeuw. Casanova beschreef de Fandango vanwege de zinnelijke bewegingen als de meest verleidelijke dans in de wereld: "Elke paar doet slechts drie passsen, maar de gebaren en lichaamshouding zijn zo wulps als men zich maar kan voorstellen. Alles wordt uitgebeeld van de zuchten vol verlangen tot de uiteindelijke extase, een ware liefdesgeschiedenis. Ik zou mij niet kunnen voostellen dat een vrouw na afloop van deze zinneprikkelende dans haar minnaar ook maar iets zou weigeren." Uiteraard werd deze dans verboden door de inquisitie. Één van de meest spectaculaire Fandango composities wordt notabene toegeschreven aan de geestelijke Padro Antonio Soler (1729-1783).

Huaino



De Huaino is een Noord-argentijnse volksdans.
Deze tekening is geïnspireerd op de uitvoering voor kora en gitaar door Albert Distelbrink en Paul Gabler (Danzas Argentinas, 1989).
Met dank aan Paul Gabler die de opname beschikbaar stelde